Er waren al de uitverkochte zalen, grote festivals, een boek en het tienjarige bestaan. Nu kan De Jeugd van Tegenwoordig ook ‘musical’ aan dat lijstje toevoegen dankzij hun poppenshow ‘Watskeburt?!’.
Een musical? De Jeugd? De combinatie is stukken beter dan dat je misschien denkt. Verwacht een anarchistisch hiphopsprookje met de taal, humor en muziek van de groep.
Het verhaal? Slechterik AuSchurk ontvoert producer Bas Bron en de drie rappers moeten vervolgens hun collega zien terug te vinden. Ondertussen komen hits als Sterrenstof, Get Spanish en Watskeburt?! voorbij.
Nieuwsgierig naar wat De Jeugd van Tegenwoordig nog meer doet, wie ze zijn en wat ze verdienen? Business Insider zet het op een rij.
Pepijn Lanen, Faberyayo, maakt deel uit van De Jeugd van Tegenwoordig en popgroep Le Le (samen met Piet Parra en Rimer London). In 2012 kwam zijn soloplaat Coco uit, een ode aan zijn vriendin.
Naast rapper is Lanen ook schrijver. Maar liefst vier uitgevers wilden dolgraag een boek van de 34-jarige artiest uitbrengen. Hij koos uiteindelijk voor Ambo/Anthos. Zijn boek met korte verhalen Sjeumig werd genomineerd voor de Storytel Luisterboek Award en werd meer dan 12.500 keer verkocht (ongeveer tien procent voor de schrijver, 1,50 euro per boek). In 2016 verscheen zijn roman Naamloos. Daarnaast schrijft Lanen columns en verhalen voor verschillende bladen.
Eind 2015 was Lanen onderwerp van gesprek toen hij afgetraind op de cover van Men's Health verscheen.
Olivier Locadia, beter bekend als Willie Wartaal, verdient zijn geld naast de Jeugd van Tegenwoordig óók met soloprojecten - hij scoorde hits met Dom, Lomp & Famous, Konijntje en Wat wil je doen dan?!? - en is regelmatig op tv te vinden. Zo maakte hij programma’s voor muziekzender The Box, een talkshow onder de naam Wartaal, presenteerde met Horace Cohen kinderprogramma Villa Life, Holland in da Hood en was te zien in Crazy 88, Get Smarter in a Week en Expeditie Robinson.
Freddie Tratlehner, Vieze Fur, is naast één van de vier JVT-leden ook ontwerper en acteur, onder andere in de film Prins.
Sinds 2013 heeft hij zijn eigen modemerk met goede vriend Perre van den Brink: ‘Tratlehner’. De twee hebben de ambitie om het bedrijf uit te bouwen tot een internationaal merk. Ze willen geen cijfers noemen, maar de eerste collectie was direct uitverkocht. Een eenvoudig T-shirt kostte 80 euro, de leren jasjes 750 euro. “Ja, dat is veel geld. Maar het is niet duur voor iets dat handgemaakt is en zo exclusief”, zei Van Den Brink eerder in NRC Handelsblad (€).
Hey. Ben hier de afgelopen tijd druk meegeweest. Nieuwe collectie volgende maand. Volg op insta + fb @TRATLEHNER x pic.twitter.com/pg8CF7qO24
— Vjezla (@GewoonVjeze) 3 januari 2017
Bas Bron, ook bekend als Majoor Vlosshart en de Neger des Heils, is de vaste producer van het stel.
Samen met Kostijn Egberts richt hij in 2005 het label Magnetron Music op. De inkomsten blijven voor een groot deel in de JVT-familie. Zo is ook Le Le (van Pepijn Lanen), AKA The Junkies (van Locadia) bij de platenmaatschappij aangesloten en JVT-protégée Donnie. Verschillende fans reageren op social media dat zijn dinsdag uitgekomen plaat 'De tuinslang' wel erg veel op 'De stofzuiger' van De Jeugd lijkt.
Afgelopen jaar bestond De Jeugd tien jaar. Dat werd gevierd, met een boek en jubileumconcerten in de (toen nog) HMH. Op De Jeugd, Vertegenwoordigd spelen verschillende artiesten nummers van de groep, waaronder Guus Meeuwis, Triggerfinger en The Kik.
Een van de grootste deals die De Jeugd heeft lopen is die met Tele2. Locadia zei daarover in Playboy (€): “Ik geloof niet zo in reclames in Nederland. Het is wel tof om te doen. Tele2 was een toffe productie om aan mee te werken, maar ik heb echt geen idee of het werkt.”
Toch heeft de groep volgens hun manager Kostijn Egbert niet veel grote meerjarige overeenkomsten, zo vertelt hij in Nieuwe Revu. “Er moet heel veel geld op tafel komen wil je echt gaan praten over een sponsordeal want verplichtingen passen niet bij ons. Ik ga liever voor seeding, dat je free publicity genereert, bijvoorbeeld via social media, maar je schreeuwt het niet van de daken.”
Uiteindelijk zijn het toch vooral de optredens waar de groep het van moet hebben. Egberts vertelde aan Nieuwe Revu dat negentig procent van de inkomsten komt uit liveoptredens. "Grofweg kun je misschien stellen dat we voor elk album dat we verkopen vijftien tickets verkopen."
Volgens hem behoort De Jeugd tot de grootverdieners in de industrie. "Als je kijkt naar de zalen die ze uitverkopen en het aantal radiohits dan zou De Jeugd wel voorkomen in de top ja."
Aan Esquire vertelde Locadia: "De roem is redelijk wat ik ervan verwachtte, alleen dacht ik dat ik veel meer geld zou hebben. Toen ik mijn eerste contract tekende, schatte ik in binnen drie maanden stinkend rijk te zijn. Na drie maanden dacht ik: oké, misschien duurt het iets langer. Na twee jaar wist ik: this is it, ik verdien evenveel als iedereen, alleen werk ik iets minder uren."
Dat de mannen succes hadden met De Jeugd ontdekte Wartaal pas in 2009. Hij was drie maanden vrij en kon in die tijd gewoon blijven tanken, boodschappen doen en alles betalen zonder erbij na te denken. Hij geeft in Playboy uitleg over wat de mannen vandaag de dag vooral doen: "Veel thuis chillen met de kleine. De laatste tijd is het wel een beetje zo. Dat is ook rijkdom toch? Dat je veel tijd hebt en tegelijkertijd zo succesvol bent."
De baas wil op pad😂😂 @bugaboohq #waarismijnleven #bugaboo #bugaboocameleon pic.twitter.com/DqXqAzx2h6
— WillieWartaal (@Wiwatron) September 15, 2016